إجابة علي السؤال: كيف أحسم حيرتي في اختيار رغبات الثانوية العامة؟

بصي كل الناس في المرحله دي بتمر بالتشتت ده بالذات الي معندهمش هدف محدد فانت اقعدي مع نفسك كده مع كوبايه شاي وفكري هل انا عايزه طب ولا هندسه هل انا عاجبني اكتر قيمه الدكتور فالمجتمع وتخفيف الم وانقاذ حياه الناس ومكانتي ان كل الناس هتحترمني وتستشريني لاني دكتوره وهل هستحمل تعب المزاكره الي هيبعدني عن التجمعات والخروجات سنين وهفضل مضغوطه سنين ولا لا وهل انا حابه هندسه ومجالاتها سواء معماري ولا حسابات ولا ميكانيكا تخيلي نفسك مكان كل وظيفه بتعيشي يومها في المزاكره والفشل واقراي اكتر عن الودايف عشان تعرفي تتخيلي بصي الامر يرجعلك فلاول والاخر طبعا بس لو انا هنصحك انصحك انك تدخلي حاجه فالمجال الطبي لعده اسباب اولا مكانه كبيره جدا فالمجتمع كل الناس هتحترمك احترام كبير جدا وكل الناس هتستشيرك وتحتاجك ولما يقعو فمشكله صحيه انت اول حد هيجي فبالهم ثانيا انك هتخفيف الم انسان بيتعذب وممكن يفضل طول عمره يدعيلك ممكن تنقذي حياه انسان ومن احياها فكانما احيا الناس جميعا وكمان الدخل كويس جدا وعندك فرصه ممتازه لو ناويه تسافري فدي مجرد نصيحه مش اكتر لو انت حابه هندسه وعايزها طبعا خشيها بس فكري مع نفسك وان شاء الله توصلي لقرار وربنا معاكي

إجابة من عماد السيد

تم النشر الأحد، ١٤ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك