إجابة علي السؤال: كيف أتعامل مع آثار التنمر في صغري وأتخلص من الخوف الاجتماعي وعدم الثقة بالنفس؟

السلام عليكم، تجاوز الأثر النفسي للتنمر ممكن يحتاج منك الاستعانة بمختصة تتابع معك بخطوات عملية إذا مش هتقدري وحدك. لكن فيه حاجات ممكن تعمليها لحد ما تتابعي مع مختصة إذا استدعت الحاجة. ** لا تركزي حاليا على تكوين أصدقاء أو إنك تكسري حاجز الخوف الاجتماعي مرة واحدة، خلي تركيزك وتوجهك الحالي على تنمية نفسك. الثقة بالنفس هتتبني واحدة واحدة لما تخلي يومك نشط وفيه إنجازات حتى لو كانت صغيرة.. كل ما تتقدمي خطوة كل ما هتستمدي تقديرك من نفسك وبنفسك ومش هيكون تركيزك على صورتك في عيون الناس اللي هي سبب كبير في اهتزاز ثقتك لأنك من غير ما تحسي منتظرة تقييمهم أو خايفة من نظرات عدم الرضا والتنمر. الصداقات والعلاقات الاجتماعية هتيجي بالتبعية مع اهتمامك بنفسك وتركيزك عليها. ممارسة الامتنان كل يوم وسيلة تانية تعلي تقديرك وحبك لنفسك وتخلي تركيزك كل يوم على نعم ربنا والحلو والإيجابي في حياتك فيقل بالتالي إحساس النقص والأفكار السلبية. ** اشتري نوتة حلوة كده وخصصيها للامتنان واكتبي كل يوم ٣ حاجات على الأقل أنتِ ممتنة لوجودها في حياتك، نعم بتحمدي ربنا عليها، حاجات حلوة حصلت في يومك. كمان، يا ريت او تكتبي حاجات بتحبيها أو شاطرة فيها أو مهارات حابة تتعلميعا واختاري أهم حاجة أو حاجتين منهم وابدأي اتعلميهم حتى لو مجرد بس تخصصي ربع ساعة كل يوم لتعلم المهارة دي.. خلال وقت قصير هتلاقي نفسك تقدمتِ وثقتك بنفسك بتعلى كل يوم. ** والأهم من كل اللي فات ده إنك تستعيني بربنا وتتوكلي عليه وتدعيه دائما بصلاح الحال. بالتوفيق إن شاء الله.💚💚

إجابة من mai mahfouz

تم النشر الاثنين، ٨ يونيو ٢٠٢٦

0 تعليق

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك