أنا مخطوبة بقالي 9 شعور يعتبر وكانت كل حاجة تمام وضوابط وكله من شهر تقريبا بقيت تكلم خطيبي بالليل
المشكلة اني ممكن أنام وانا بكلمه وهو بينتهز وقت زي د وبيتكلم معايا ف حاجات س*ك*س والمشكلة اني وأنا نايمة ممكن اتكلم بس لما اصحى بكون ناسية كل حاجة حرفيا
دلوقتي اكتشفت الموضوع بالصدف لقيت الفون مسجل مكالمة وسمعت ولهمن انه بيعمل 10
أنا دلوقتي ف حيرة اواجهه واقوله ولا أعمل اي لان هو ف العموم محترم وكل حاجة لكن الموضوع ده عملي قلق خاصة اننا حددنا معاد الفرح وحجزنا القاعة وكل حاجة 3 شهور ونتجوز افيدوني بجد
أختي العزيزة، أولاً أنا آسفة جداً إنك مريتِ بهذا الموقف اللي بيخلّي أي حد يحس بالقلق والحيرة، خاصة وإنتِ مخطوبة وكل حاجة جاهزة للفرح. اللي حصل مش بسيط، لأنه بيتعلق بالثقة والاحترام، وإن حد يستغل لحظة نومك أو غياب وعيك عشان يتكلم في مواضيع حساسة زي دي، ده بيخلّي الموضوع أكتر من مجرد "كلام ليلي". من منظور نفسي واجتماعي، اللي بيحصل ده بيأثر على شعورك بالأمان في العلاقة، وده طبيعي إنك تحسي بالقلق دلوقتي، خاصة مع مواعيد الفرح والشغل اللي قدامك. في الإسلام، العلاقة بين الخطيب والمخطوبة لازم تكون محترمة وملتزمة بالحدود، والكلام في أمور جنسية قبل الزواج مش مناسب وممكن يفتح أبواب مشاكل. الاحترام الحقيقي بيظهر في القدرة على الانتظار والحفاظ على الكرامة، مش استغلال اللحظات. نصيحتي العملية: واجهيه بهدوء ووضوح، اختاري وقت مناسب ومكان آمن (مش بالتليفون لو ممكن)، وقولي له إنك سمعتِ التسجيل وإن ده خلّاكِ تشكي في الثقة، وإنك مش موافقة على أي كلام خارج الحدود وأنتِ نايمة أو غير واعية. راقبي رد فعله: لو اعتذر بصدق ووعد يحترم الحدود، ممكن يكون فيه فرصة للتصحيح، لكن لو حاول يبرر أو يقلل من الموضوع، ده إشارة مهمة. فكري كمان في مشاعرك أنتِ، وهل ده هيأثر على قرار الزواج أم لا، ولو محتاجة تدعمي قرارك، ممكن تتكلمي مع أمك أو أختك أو حد موثوق في العائلة. خدي وقتك في التفكير، ومتستعجليش على أي قرار. أنتِ قوية وقادرة تختاري اللي يناسبك ويحافظ على راحتك النفسية. لو عايزة تتكلمي أكتر عن الموضوع أو تحتاجي نصائح إضافية، أنا هنا.
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
الافضل تعالجى الامر منعا لاحراجك واحراجه والكلام ف المواضيع دى مش هيحل حاجه بالعكس ممكن يزودها ويدخلكم فى كلام من النوع ده اكتر .. والغلط منكم انتو الاتنين هو غلطان انه اتكلم ف كدا وانتى غلطانه انك اتكلمتى ف وقت متأخر ف الغلط متبادل يبقى الافضل تعالجى الامر وبالتالى مش هيبقى فيه مجال انه يحصل تانى حصوصا ان خلاض الفرح قرب ..
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
يعني معرفوش آني عرفت و اواجهه؟!
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
بسيطه بلاش كلام بالليل .. ولو هيبق ى فيه كلام يبقى اول ما تحسى انك هتنامى تقولى له وتقفلى
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا