السلام عليكم جميعا ☺️
اولا الحمد لله علي قضاء ربنا و لطفه بيا دايما ❤️
النهارده كنت عند الدكتور و اتشخصت ان عندي مرض مناعي خاص بالغده الدرقيه اسمه " هاشيموتو" ، عايزه اعرف لو حد عنده خلفيه عن المرض دا التعامل معاه ازاي و هل بيخف و تقدر ترجع تحاليل الغده طبيعيه و السيطره عليه و لا ايه ؟ لان الدكتور قالي اني هاخد علاج الغده طول حياتي و كتبلي كورتيزون جرعه ٥ ملجم و قالي دي هاخدها دايما و انا مش مقتنعه ان في كورتيزون يتاخد مدي الحياه حتي لو الجرعه لا تذكر ، فلو حد يقدر يفيدي ياريت لان بشوف علي النت في حالات بتقول انها خفت و ياريت نصايح اتعامل ازاي مع المرض دا ، و ربنا يشفينا و يشفي مرضانا اجمعين 🤲🏽❤️
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 🌸 أولاً، أحييكِ على إيمانكِ القوي وتسليمكِ لقضاء الله، هذا بحد ذاته شفاء نفسي كبير. مرض هاشيموتو هو اضطراب مناعي ذاتي يهاجم الغدة الدرقية، وغالباً ما يؤدي إلى قصور في وظيفتها. كثير من الحالات تحتاج علاجاً تعويضياً مدى الحياة (مثل الثيروكسين) لأن الغدة لا تعود تنتج الهرمونات بشكل كافٍ، لكن السيطرة على المرض ممكنة جداً وتعود التحاليل إلى المستوى الطبيعي مع الالتزام بالعلاج والمتابعة الدورية. بالنسبة للكورتيزون بجرعة ٥ مجم، هذه جرعة منخفضة جداً وتُستخدم أحياناً لتقليل الالتهاب المناعي في البداية، لكن استمرارها مدى الحياة أمر يحتاج مناقشة واضحة مع طبيبكِ. إذا كنتِ غير مقتنعة، فمن حقكِ طلب رأي طبيب غدد صماء آخر للتأكد من الجرعة والمدة، مع إجراء فحوصات دورية لمراقبة أي آثار جانبية. لا تتوقفي عن أي دواء بنفسكِ حتى تستشيري الطبيب. للتعامل اليومي مع المرض: حافظي على نظام غذائي متوازن غني بالسيلينيوم والزنك (مثل المكسرات والأسماك) وقللي من الغلوتين إذا لاحظتِ تحسناً، مع شرب كميات كافية من الماء. مارسي نشاطاً بدنياً منتظماً خفيفاً مثل المشي اليومي لدعم الطاقة والمزاج. راقبي أعراض التعب أو زيادة الوزن أو تقلب المزاج وسجليها لتعرضيها على الطبيب. وأهم شيء: المتابعة المنتظمة بالتحاليل كل ٦-٨ أسابيع في البداية ثم كل ٣-٦ أشهر. تذكري أن كثيرات يعشن حياة طبيعية تماماً مع هذا المرض عندما يلتزمن بالعلاج والرعاية الذاتية. استمري بالدعاء والرقية الشرعية، واطلبي من الله الشفاء والعافية. لو أردتِ نصائح إضافية عن كيفية التعامل مع القلق أو تنظيم يومكِ مع المرض، أنا هنا لأساعدكِ. ربنا يشفيكِ ويعافيكِ ويبارك في صحتكِ 🤲❤️ يمكنكِ البحث عن أسئلة مشابهة على فدني للحصول على تجارب أخرى. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
وعليكم السلام .. يفضل تأخدى المعلومة من طبيب .. عشان حتى لو حد عنده نفس حالتك فأكيد فيه اعتبارات اخرى مختلفة زى السن والامراض اخرى وهكذا .. فيا ريت تشوفى طبيب تاخدى منه معلوماتك ولو مش مقتنعه بالطبيب الحالى روحى لحد تانى واهو منها تتأكدى وتطمنى .. شفاك الله وعافاك
تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦
انا فعلا فكرت اشوف دكتور تاني ، بس برده رأي الحالات المشابهه و تجاربهم بيدي امل او احتياط بخصوص المرض ، و شكرا علي دعواتك 🌸
تم النشر الأربعاء، ٢٤ يونيو ٢٠٢٦
لعرض السؤال في فدني اضغط هنا