إجابة علي السؤال: كيف أتعامل مع شعور الحكة والتهيج الجسدي الشديد دون اللجوء للمخدرات؟

السلام عليكم، هل الشعور ده مستمر طول اليوم ولا في أوقات معينة ومرتبطة بحاجة معينة زي مثلا أكل أو شرب معين أو دواء؟ هل فيه أي أعراض تانية غير التهيج والأكلان؟ ضروري كشف باطنة وعمل الفحوصات والتحاليل اللازمة للتأكد من السبب، لأن فيه كذا احتمال لده، زي حساسية او مشاكل بالعدة الدرقية أو نقص بعض العناصر الغذائية أو حتى توتر شديد وقلق نفسي. فاكشف باطنة ومتتأخرش، ولو الطبيب لقى محتاج تحويلك لتخصص تاني هيوجهك إن شاء الله. وجيد إنك ملجاتش لأي مخدر فاستمر في مقاومة الرغبة دي. وألف سلامة.

إجابة من mai mahfouz

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦

6 تعليق

الله يسلمك ربنا ينفع بيكي

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


العفو، وألف سلامة مرة تانية.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


شكرا لحضرتك جدا وجزاكي الله خيرا

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


تمام، هتحتاج تتابع أكلك عشان لو فيه أكل معين بيعملك حساسية وأنت مش منتبه، وإن شاء الله الطبيب بطمنك من ناحية التحاليل والفحوصات وتكون مجرد حساسية من أكل أو توتر.

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


حاضر هروح اكشف بس والله المشكلة إن يوم ابقى مرتاح ويوم تاني ابقى بموت اللي هو وقت ما هروح للدكتور منا مرتاح اصلا فبكبر دماغي بص هروح برده عشان اتأكد

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦


مش مستمر طول اليوم بيجيلي مع الاكل وممكن فيه ايام ببقى مرتاح وايام تانية ببقى في حالة أسوأ مش عارف دي مرتبطة بأكل معين انا مش باخد بالي منه مثلا

تم النشر الخميس، ١٨ يونيو ٢٠٢٦

لعرض الإجابة في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك