عدم القدرة على الإنجاز، بالإضافة إلى الوسواس القهري

السلام عليكم 

أنا بنت عندي ٢٠ سنة، في أحدى الكليات العملية الفنية

على المستوى الدراسي والشخصي عندي مشكلة ألا وهي إني مببدأش في الحاجة اللي عايزاها إلا بعد وقت ومناهدة طويلة مع دماغي، وعلى الأغلب لما ببدأها بيكون علشان خلاص الوقت النهائي بتاعها قرب، وأحيانًا بلحق وأحيانًا بكون في النهايات خالص، وأحيانًا بطلعها عن الوقت بتاعها بس باخد فرص تانية، وأحيانًا ممكن أخرجها عن وقتها بشكل نهائي من كتر التأخير، وممكن ماعملهاش أصلًا في النهاية.. 

بجانب إني بتعب جدًا من الالتزامات والموضوع مرهق نفسيًا جدًا ليَّ، وكتير جدًا بوقف حاجات عايزة أعملها بسبب إني مش قادرة ألتزم وإن الموضوع صعب..

-- 

بخاف جدًا إني اتأذي، بخاف حد يشوفني وحشة، ف بخاف أعمل حاجة مش سليمة بشكل كامل واسمع نقد سييء عليها.. وبخاف من حكم الناس.. 

وده وصل حاليًا إني بقيت أحيانًا بتجنب بعض الأشخاص خوفًا من الأذى.. 

-- 

في فترة معينة -فترة نهاية الإعدادي- كنت أتلقى دعم معين، واختلف مستوايا بشكل واضح جدًا ما شاء الله وكنت واثقة من نفسي عن الطبيعي كتير!! ومستوايا كان مرتفع بشكل ملحوظ الحمدلله وجبت درجات كويسة جدًا في السنة دي.. وكنت متفوقة بشكل كبير ما شاء الله

لكن الدعم ده كان لازم يتوقف لسبب ما، ف للأسف انتكست أعتقد، ونفسيتي ساءت جدًا في وقت معين -فترة ثانوي- بعد ما حصل ده..

-- 

معرفش ممكن تكون معلومة مهمة ولا لا.. 

بس أنا كنت بالنسبة للمدرسين اللي في الدروس أو كده -اللي بيتعاملوا معايا بشكل كويس وبيتعاملوا معايا بشكل شخصي مش مجرد طالبة من آلاف الطلاب اللي بيمروا عليهم قاعدة قصادهم وخلاص- إني بنت شاطرة ما شاء الله ومتفوقة -بالأخص في الفترة اللي كنت حاسة بدعم فيها واللي كان أغلب مدرسينها من النوع ده تقريبًا بما إن مكانش في مدارس أصلًا وقتها يعتبر-


وعلى العكس، مستوايا كان بالنسبة لبعض مدرسي المدرسة البعيدين عن التعامل معايا إلى حد ما -في إعدادي وثانوي- إني طالبة غريبة وغير متفوقة وهكذا، رغم إني مبحبش ده، ومبحبش النظرة دي من طلبة ولا من مدرسين وبتأثر فيَّ بشكل رهيب لدرجة إني وصلت إني في تانية ثانوي كنت بتجنب الطلبة اللي معايا في المدرسة بشكل كبير وبفضل القعدة لوحدي -بالأخص بعد ما حسيت منهم بالتجنب في بعض المراحل المدرسية الأخرى- ومستوايا الدراسي قل، بس مكنتش قادرة أقاوم علشان أكون أفضل بشكل ملحوظ وتتغير نظرتهم.. 


وللأسف في ثانوية عامة جبت مجموع مكانش أفضل حاجة خالص.. 

-- 

بفقد الشغف بسرعة إلى حد ما.. ومبعرفش أجمع نفسي إني أقعد أذاكر وقت ما أحتاج لذلك بسهولة، رغم إني الحمدلله ذكية إلى حد ما ومش صعب إني أجمع معلومات في وقت بسيط لو المعلومات منظمة..

-- 

مش من السهل إني أتذكر وأترتب كل اللي في ذهني للإجابة على سؤال أكاديمي مقالي أو إذا كان مطلوب مني كتابة شيء مقالي، حتى وإن كنت قد قرأت الصفحة منذ دقائق، لكن أتذكر بسهولة ويسر الحمدلله في الأسئلة الإلكترونية.. 

ولكن لا أعرف إن كانت المشكلة من طريقتي في المذاكرة ولا في مشكلة ما

--

بتوصف بالكسل وعدم الاهتمام -من أهلي مثلًا- لإني بالنسبة لهم إن المشكلة من عندي وإن أنا اللي مش مهتمة وإني أنا اللي مش عايزة ابدأ وإن أنا اللي بكسل أكمل وإن أنا اللي بضغط نفسي وإن أنا اللي بكون عايزة أريح نفسي فبسيب اللي المفروض أأديه أو بأخره.. 

--

نقطة أخرى قد يكون ملهاش صلة..

 إني عندي وسواس قهري، بالأفعال زي في النضافة في بعض الأشياء أو في الطهارة والوضوء والصلاة أو كده 

أو حتى في التفكير، زي إني أخاف أحسد حد، أخاف أكون كده برائي الناس، الحاجات دي 

والموضوع ممكن يوصل إني علشان أوقف أفكاري اللي بتحسسني بده فاخبط دماغي بإيدي أو أخبط إيدي في حاجة أو اخبط دماغي في حاجة جنبي.. لدرجة حصلت أكتر من مرة كدمات في إيدي بسبب ده.. 

وحقيقي الموضوع بقى متعب ليَّ إني كل شوية أضرب نفسي أو كذا

--

إيه المشكلة اللي ممكن تكون عندي وممكن اتعامل معاها إزاي من فضلكم

سؤال من احد أعضاء فدني

4 إجابة

اهلا ومرحبا بك. أولا بنصحك أنك تبدأي تاني تتابعي مع دكتور لو الظروف تسمح في الوقت الحالي. ثانيا الوسواس القهري مرتبط بحاجه عندك وهي المثالية. تعرفي موظف الحسابات اللي عنده وسواس ده يعمل الشغل بتاعه كو...


بصي مش هطول عليكي ... كل الكلام ده محتاجه تروحي لطبيب نفسي لأن في بعض الأمراض والاضطرابات لازم لها علاج دوائي لتظبيط بعض خلايا المخ لان الوسواس القهري قريب جدا من اضطراب الشخصيات الحدية والكمالية وده ...


انا مش متخصصه ولكن انصحك تعملي حجامه وتحرصي على اذكار الصباح والمساء


خلينا نتكلم بشكل منظم جدا ١. الجزء الاول من المشكلة : انتى تحتاجين للدعم المستمر المباشر ...بتحبي تعملى الحاجة وتشوفى شخص محدد فرحان معاكى وبيكى ( حد يكون بينكم صفة قريبة ) وده طبيعى ...كل البشر يحتاج...

3 تعليق

رقم واحد فى العلاج الاعتراف بوجوده


رقم اتنين لازم تتابعى مع دوك نفسي فى اسرع وقت


رقم تلاته حسنى علاقتك مع ربنا

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك