سلام عليكم أنا معنديش مشكلة حقيقية لكن هى حاجة حصلت معايا ومحتاجة أو عايزة بس احكيها ع مش عارفة ابدا منين لكن انا فقدت كل اصدقائى فجأة وانا حرفيا معرفش ايه السبب أو يمكن حابة اعرف وحابة لا وقبل كل حاجة عايزة اقوللكوا أنى قبل كدة عمر ما كان عندى صحاب وكل علاقاتى كانت فى اخر سنة أو اتنين بس مثلا صاحبت واحدة وكنا سمنة على عسل يعنى هوايتها زى بعض ومتفقين وشاكرين زى بعض وفيه كمياء يعنى زى ما بيقولوا بس الحقيقة أنا اللى بعده عنها يمكن فى لدا اسباب مختلفة زى انها مثلا كان لازم أنا اللى اكلمها وافتح الكلام دائما خصوصا على الواتس عشان كدة لما أنا بطلت ابعت العلاقة وقفت وزى انها حسيت انها دلوعة وتصرفاتها معحبتنيش زى انها ساعات بتغش وكدة تصرفات طايشة يعنى الحقيقة محستش أنى قادرة أنى اجارى النوع دا من الصداقات دا غير أنها عملت موقف أعتقد أنه كان فيصلى بالنسبالي وللاختصار لما احتجت مساعدة حتى لو كانت بسيطة جدا هى كانت هناك بتضحك زيها زى اى حد عادى عشان كدة فكرت انها كان لازم تبقى زى اى حد فعلا ويمكن برده من الأسباب أنى ساعتها كان عندى شخص اقول عليه صديقتى المقربة بجد بس دا مكانش سبب هو يمكن بس شجعنى أنى اخد الخطوة دى وادفن الصداقة اللى ملحقتش تتكون اصلا لكن مكنتش خطوة صعبة على ما اظن لانى بس بطلت ابادر لمدة وهى كانت كويسة يعنى وعملت احلى صحاب وشلل وكل الحاجات اللى انا عمرى ما كنت هقدر أقدمها لا والحقيقة أنا مش عارفة أنا ندمانة ولا لا لكن اعتقد لا ومش كارهاها دلوقتى ولا بحبها لكن ممتنة للذكريات السعيدة معاها
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
انا لسة مخلصة تالتة اعدادى والحقيقة جبت مجموع مش عارفة كويس او لا هو ٢٧٠ يعنى حوالى ٩٦% المشكلة دلوقتى انى محتارة ادخل ثانوى عام ولا تمريض مش عارفة اصلا احدد على اى اساس انا بحب كل المواد عموما جدا وخصوصا الرياضة والعلوم والاانجليزى والنحو وحاسة انى معنديش مشكلة فى حاجة معينة والحقيقة التمريض مغرى شوية وعاجبنى عادى بس حلسة انى مش لاقية حاجة اختار على اساسها انا عايزة ايه وياريت اى حد عنده رأى يقوله لانى حاسة ان المشكلة أن محتاجة اسمع وجهات نظر مختلفة واتناقش فى الموضوع اكتر
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
أعتقد أن دى حالة مؤقتة وانت فعلا اتصرفت صح لان مش بس اهلوا اللى هيلصولك كدة لكن هو كمان ان مكانش بيبصلك كدة دلوقتى فعلا وعشان كدة بيماطل انت بس محتاجة توقفى تفكير فيه شوية اشغلى بالك ووقتك باى حاجة ابعدى عن الحاجات اللى بتفكرك بيه على الأقل دلوقتى وخلى كرامتك فوق كل شيئ وان شاء الله تنسيه وتكملى حياتك وطبعا انت ادرى بنفسك وبيه
تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يونيو ٢٠٢٦
شكرا جدا على النصيحة واكيد هفكر فيها كويس برده
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
مش عايزة يبان أنى يعاند وخلاص لكن دلوقتى لو خلصت التمريض اقدر ادخل بعدها كلية تمريض عادى ويبقى زيى زى اللى داخل تمريض من ثانوى بل أن فيه ناس ممتازة اعرفها كانت عايزة ادخل تمريض ومحموعها محابش فى ثانوى مش عارفة حاسة أن حكاية دا طموحى ولا لا مبقتش مقياس لان كل حاجة عاجبانى عادى بس برضه أنا مش عارفة أنا مش من الناس اللى بتحب الفلوس اوى بس عارفة انها اكيد مهمة وهى متوفرة كويس فى التمريض غير أن حالتنا المادية مش احسن حاجة يعنى مش هتستحمل اوى الثانوى ودروسه وكدة
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
المشكلة أن عيوب الثانوى كثير زى ان مثلا مصاريفها كبيرة ودى حاجة حتى لو تغاضينا عنها بتظل عقبة وكمان انت مش عارف ومش ضامن أن كنت هتقدر تدخل الكلية اللى انت عايزها ولا لا بعد كل التعب والوقت والمجهود والفلوس فى حين انى مش حاسة أن عيوب التمريض كبيرة أو يمكن أنا مش شايفاها كويس
تم النشر الاثنين، ٢٢ يونيو ٢٠٢٦
لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا