احمد سالم

إجمالي النقاط: 315

3 سؤال

كيف أنظم وقتي بين تعلم البرمجة والكلية وضغط العمل؟

ياجماعه انا محتاج مساعدتكم بعد اذنكم انا حاليا بدرس برمجه ودرست 3لغات لحد دلوقتي وعاوز اشتغل بس لسه مش عارف بقالي 6شهور بتعلم وفضلي حوالي 6شهور زيهم أو بالكثير سنه انشاء الله وحاليا انا دلوقتي مش عارف أرتب حياتي لاني في كلية تجاره المفروض تكون متخرج من بدري بعيد بقالي 3سنين لاني مش عارف أرتب حياتي عايش في ضغط كبير جدا اوي ومن اهلي كمان لاني عندي 24سنه وضاغطين عليا وعاوزني انزل اشتغل ونا لو اشتغلت مش هعرف اواظب بين شغلي والي انا نفسي أوصله لأن كدا هدخل في دائره الشغل ومش هعرف اوفر حاجه خالص ومش لاقي شغل يناسبني وبقيت محتار اختار اي والمشكلة الكبيره أن احنا عيله كبيره وانا مش عارف اعيش في ضغط العيله ومعتش بعرف اقفل باب علي نفسي واقعد بتركيز وراحه خالص بقا الايام كلها تشتت ومش عارف اخد قرار محتاج مساعده من فضلكم وبفكر ارجع اشرب سجائر بسبب الضغط

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


كيف أجد معنى حياتي؟

نحن نعيش في سراب ظلام لا نستطيع الخروج منه أنها دائره مغلقه من نفس التفكير والطمع والجشع والشهوه صاحب القلوب الجميله ليس لهم مكان فيهم فهم لا يحبون الظلام ينتظرون قدوم الضوء وفتح الدائره ولكن لا الضوء يأتي ولا تفتح الدائره وستظل الدائره كما هي ولن تفتح ولن يأتي الضوء ولكن يوجد ما نضحك به علي أنفسنا شي جئنا الدنيا وجدناه يسمونه بالأمل لا أعرف من ضحك علينا وقال إن هناك شئ يسمي بالأمل قلنا مالامل الامل دائما اسئل نفسي الامل ما معني الامل تأملت في نفسي وسألت من حولي الامل ماهو لا احد يعرف إجاباته ولكن هناك شئ آخر يعرفونه أمعنت عنه وبحث وجدته شئ يسمي الصبر قلت ماهو الصبر لا احد يعرف إجاباته ولكن رد عليا البعض وقال الصبر الصبر هو أن تصبر علي الابتلاءات إبتلاءات تمهلت وقلت ماهي الابتلاءات لم استطع فهم معناها ولكن كان رد كل أحد عليها أنه يفسرها علي حسب ما هو يراها بداخله قلت ومن اين يأتي الذي بداخله ؟ بحثت لم أجد إجابة بحثت لم أجد اجابه ولكن هناك كتاب يسمونه القرأن الكريم ما هو إنه كتاب الله من الله الله هو الواحد الصمد الذي لم يولد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد اسئل الجميع من الله نفس الاجابه بحثت في كتاب الله عنه وجدته هو الذي يتحكم في ولكن لماذا الله يتحكم في ابتلائاتي وانا الذي اختار ذنوبي واخطائي وأفعال ام لا انما هناك شئ بحثت عنه يسمونه النجاح قلت وما هو النجاح هناك من قال هو أن تحصل علي ما تريد قلت وكيف احصل علي ما تريد قال عن طريق العمل لأجله قلت وكيف قالوا عن طريق رؤيت طريقه واتخاذ القرارات وتتبعها ولكن وانا في طريقي وجدت أن هناك من سبقني به وهناك من هو نجاحي معه وهناك من لا يريده لانه ولد به قلت لكم لماذا وكيف كيف انتظرت وتمهلت ورأيت وانا في طريقي لما يسمونه بالنجاح هناك ما يسمونه بالايام قلت وما هي الايام لا احد يعرف الاجابه ولكن هناك ما يسمونه بالعمر قلت وما هو العمر لا احد يعرف الاجابه انتظرت ونظرت وتمهلت في نفسي ورايت كيف انا اعرف كل هذا كيف اتكلم واعرف هذا رايت انني اعرف مالا استطيع أن تعرفه ولا تفسيره في داخلي لا كان لي اختياري في معرفتي لهذا ولا اختيار في خلقي لنفس ولا اختيار في ايامي ولا اختيار في صبري ولا اختيار في توفيقي ولا اختيار في نجاحي ولا اختيار في نفسي ولا اختيار عما في داخلي ولا اختيار عمااستطيع تفسيره ولا اختيار في عائلتي ولا اختيار في شؤوني ولكن هناك اختيار واحد فقط هو ذنوبي وهو ما يسمونه في القرأن بالسيئات هذا فقط كان اختياري في الدنيا أن افعلا أو لا وكان اختياري أيضا إجباريا وهو دائما إجباريا هناك شيئ أيضا بداخلي لا استطيع تحمله يقودني لاختياره في السر دأئما ولكن كان هناك شئ واحد أيضا واختيار واحد أنه يوجد شئ أنه أمل ورجاء من الله أن يغفر اختياراتي التي ليس لي اختيار بها من الأساس وهي الذنوب ولكن لم يكن هناك أيضا اختيار الا ما يسمونه الصبر ولكن من خلال تجربتي معه لا هو يأتي ولا بشارته قامت بالإتيان الي ولكن إنه الزمن والسراب أنه سراب وهواء انا أخرجه فقط لا استطيع التحكم في شئ في انتظار موتي فقط ورؤية الله وانتظاري ماذا سيختار هل يعفو عن اختياراتي أم سيعاقبني عليها التي لم يكن لي اختيار في اجتيازها او كام هو من الممكن أنه يساعدني في عدم اختيارها ومن الممكن أيضا مساعدتي في نجاحي لماذا ؟ ما هذا السراب ؟

تم النشر الأربعاء، ١٠ يونيو ٢٠٢٦


كيف آخذ قراري في هذه المسألة وهل أنفصل عن أهلي؟

أتمنى رد واضح وصريح واخد الخطوه والقرار من التعليقات المتشابه في الرأي ومن يريد ان يسئلني للايضاح له نقطه معينه فليسألني لاني مختصر الحمد لله اللهم لك الحمد بسم الله ما شاء الله دلوقتي ابويا باني شقه تانيه غير اللي قاعدين فيها وكان المفروض اني اتجوز فيها بس اخويا طلب أن هو يتجوز فيها ودلوقتي احنا عندنا ارض في عزل الي كنت زمان ساكنين فيها بس الأرض عاوزه فلوس كتير علشان نبني فيها واحنا تلت اولاد انا عندي ٢٤سنه ومش بحب الدراسه ومش عارف اشتغل ايه لحد دلوقتي ولجأت البرمجه بس عاوزه وقت كتير ومده مثلا سنه علشان اتأهل بس فيه بس والحمد لله وعندي اخ دخل اسنان كليه خاصه بيندفعله فلوس كل سنه وفيه مليون و٣٠٠الف مع امي جايبه دهب بيهم وليا اخ تالت بتاع مشاكل دا الي عاوز الشقه ونا حاليا عاوز اتجوز ومش عارف اخد قرار ومش عارف اخد خطوه والحمد لله بسم الله ما شاء الله وعندنا وكاله ابويا قالي انزل الشغل مكاني انت واخوك ونصيب الوكاله خدوه انا مش عايزه عندنا تحت البيت محلين اتأجرو ب٢٠الف في الشهر انا حاليا مش عارف اخد قرار المحلين دول لسه متأجرين كنت أنا فاتح واحد فيهم وامي وقفتلي على الفلوس وطلبتها علشان كنت لديه والحمد لله بسم الله مشاء الله اخويا علشان اجرب شغل في العقارات برا وحاليا مش عارف اعمل اي وهل افصل عن عيشتي مع اهلي دلوقتي وانعزل وأشوف حياتي برا ولا اعمل اي الرجاء الرد لاني تائه فعلا وعاوز اعرف نفسي لاني تعبت من سماع الاباحيات واني ادخل في السكك الغلط ومحتاج اعف نفسي فعلا

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦

3 إجابة

متشغلش بالك بالكلام دا خالص علشان خاطري ركز في مستقبلك وقرب من القرآن واقرا وتمعن مفيش حاجه اسمها حد أذكى من حد في حاجه اسمها انتا ليك طريق وغيرك ليه طريق يمشي فيه بص بطريقك وركز لمستقبلك متخليش اداه تقيمك قيم نفسك للي انتا بتعمله شوف وصلت لهدفك لفين

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


الحل أن انتم تتجوزوا وربنا هيغنيكم من فضله خليه يجي يتقدم لو هياخد شقه ايجار لو فعلا عاوز يتقدملك لازم ياخد خطوه علشان متندموش بعدين ربنا بيقول في القرآن (إن يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله) تصدقين مينفعش علاقه في الحرام على الاقل لازم يكون في خطوبه لانه ميحللكيش

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦


كلمها والطبي تقعديها معاها لوحدكم انتوا الاتنين فقط واعترفيلها بحبك ليه وقد اي انتي عاوزه تسعدينا ولو وهيا مبادلتكيش نفس الشعور أو قالتلك رد مش مناسب ليكي تعرفي أن المشكله منك يعني مثلا لو قالتلك انا مش حابه اتكلم في الموضوع اعرفي أن علاقات أهلها مش بتحب نكاح بره وهيا حره ومش عاوزه مساعده فعلا والمشكلة هتكون معاكي انتي انك تقبيلها كصديقه أو تبعدي عنها لانك مش عاوزه صديقه تبادلك الكود دا

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦

21 تعليق

يعني لو بتاجلي لهدف تحسين وحفظ اكتر للمواد وانك تجيبي تنسيق محتجاها اتوكلي علي الله

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦


بصي لو عندك هدف والتأجيل دا لهدف وانك عاوزاه فأجلي ومتسمعيش كلام حد دا مستقبلك وحياتك انتي

تم النشر الجمعة، ١٢ يونيو ٢٠٢٦


توكل علي الله في bmw

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


الbmwدي للملوك فقط

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


بفضل الله وكرمه اتعلمت الhtml وcssوالجافا إسكريب وحاليا بصمم مشروع ليهم كبير فيه ال3لغات

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


وكمان انا وابويا مبنجيش سكه مع بعض وهو كارشني قبل كدا من البيت لانه بيلعب بجانب ان البيت بتاعه وكدا وهو أب والاب كلمته تمشي علي الي في البيت بدام الي سواء كبير او صغير بدام قاعدين فيه

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


ايوه بس الموضوع مش سهل خالص انتي عارفه الشغل في مصر أقل عدد ساعات شغل دلوقتي 6سعات

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


اوافقك الرأي

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


متشغلش بالك بالكلام دا خالص علشان هتتعب وكله في الفاضي متخليش اداه تقيمك انتا ربنا مميزك بشيئ

تم النشر الخميس، ١١ يونيو ٢٠٢٦


لا استطيع صياغة سؤالي للاسف لعدم صياغة ووجود معني للحياه إذا أتيتي لي بمعني لحياتك ستكون هذه إجابة سؤالي

تم النشر الأربعاء، ١٠ يونيو ٢٠٢٦


لم اصل الي اجابه واضحه !

تم النشر الأربعاء، ١٠ يونيو ٢٠٢٦


هيا بتاخد من تنسيق كام حضرتك

تم النشر الأربعاء، ١٠ يونيو ٢٠٢٦


انا فتحت محل ملابس في 2020مفرتش منه حاجه فتحته سنتين والسنتين التانينن دول كنت تعبان فيهم وبتعالج فيهم

تم النشر الاثنين، ٩ فبراير ٢٠٢٦


تمام بس انا فعلا اشتغلت شغلانات كتير وملقتش نفسي في ولا شغلانه فيهم

تم النشر الاثنين، ٩ فبراير ٢٠٢٦


ابتعدي عن الشخص دا ابعدي عنه هيدمرك وهيدمر نفسه قربي من ربنا واستغفريه ولو ليكم نصيب في بعض وبيحبك هيجيلك

تم النشر السبت، ٧ فبراير ٢٠٢٦


"ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين"

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦


الفكره هيا غالبا انتي معنديش مشكله دا طبيعي المسأله تعود

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦


بصي عن تجربه بلاش تكلميه بدام أهلك رفضوه لو ليكو نصيب في بعض إن شاء الله هتكونوا لبعض لأن مش هتتجوزي الا بموافقة حد من رجالة أهلك على زوجك

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦


اسكتي يذكيه انتي مش ذكيه خالص

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦


ايوه يجميله بس العشرين الف أو الايراد الي داخل من ايجار المحلات ده انا هينفع اخد منه مينفعش لانه رزق لينا كلنا احنا ٨افراد ابويا وامي واخت مطلقه و اخت متجوزه واخت صغيره بتدرش و٣شباب

تم النشر الجمعة، ٦ فبراير ٢٠٢٦


لو عاوزه تتعلمين في افتحي قناة ابراهيم عادل على اليوتيوب هتحترفيها إن شاء الله

تم النشر الخميس، ٥ فبراير ٢٠٢٦

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك